Smøre campingvogn
 

Det er en god ide at tage et ordentlig tjek på sin vogn inde foråret, det er hvad jeg ser efter hvert år.


Du kan se flere tips her...........

Smørning af campingvognen, hvor mange gange har du ikke stået på en campingplads og der komme en campist og begynder at skrue bennen ned og det hyler og piber.

Jeg vil med denne side vise hvad jeg smører hver år.

Under træktøjet på vores vogn sidder der 2 smører nipler.

Her sider den ene som er til håndbremsen

Her sider nr. 2 det er der hvor du smører træktøjet, det vil sige det som kan køre ud og ind der hvor du kobler bilen på.

En ting du også skal tjekke er dit stik, se om der er ir eller rust,

jeg har duppet med kobber fedt.

Du ser selvfølgelig efter om din sikkerhedswire er i orden (den røde.)

Næsehjulet skal du også smøre.

Du skiller næsehjulet af ved at skrue det helt ud der efter kan deles det i to.

Her efter kan du se et gevind og det giver du fedt, der efter samler du det igen.

Støttebenene smører jeg med kobber fedt, jeg smører gevindstangen

og der hvor den bøsningen kører op under vognen.

Kobber fedt får man i forskellige størrelser,

den jeg har her er i en lille bøtte men den fåes også i tube.

Jeg bruger en pensel da det er nemmere at smørre ud.

Da det ikke er ens at smøre træktøjet på alle vogne er der et andet eksempel her, der sider smøre nipler oven på stangen.

Mange vogne har også smøre nipler på hjul akselen, på den her sider der 2 i hver side.

Hjultryk er også en vigtig del, på vores vogn skal der 4,5 bar tryk i dækket, på de fleste vogne står der på skærmen hvor meget tryk der skal i dækket, tjek dækket om det er begyndt at revne man siger som en tommelfinger regel at du skal skifte dæk hver 5 år, har du mover på er det vigtig at dæk trykket er rigtig ellers trykker mover ikke det den skal på dækket og så kan den ikke trække  som den skal.

Lysen skal du også se efter, du har lys bag på, på sider og foran.

Når du er nede og smører støttebenene kikker du lige efter om alt ser ud som det skal, du ser efter om der er synlig rust på gasrør og samlingerne, og om der er brud på ledninger.

Det er en rigtig god ting hvis du får din vogn gastestet.